Direktlänk till inlägg 18 mars 2007

Stormdag hos mamma2

Av familjedagar - 18 mars 2007 21:54

Hej!Blev just tokig för det jag skrivit försvann för mig! Får göra om, suck. Vi har haft ett riktigt aprilväder idag med växlande sol från blå himmel och storm med hagel och snö! hela förmiddagen satt vi inne och pysslade jag och flickorna. Storflickan som var så glad för att hon bara har en månad kvar till sin födelsedag gjorde vimplar och flaggrader till sitt kalas. Lillflickan pärlade halsband till deras morfar. Det blev ett långt skimrande halsband med tillhörande armband. Så ritade vi med och jag bakade grovt bröd. Tog lantbrödsblandning och vetekli och lite vetemjöl (tillsammans lite mindre än ett mjölpaket (en kilos), en jäst, riven morot (två normal stora) några skedar nyponmarmelad och lite salt och ca 1 liter fingervarmt vatten och sedan provade jag att snabbjäsa genom ett tips som en kemilärare på min skola lärt mig förra måndaden. Hon sa angående kemi i maten att man har duken över degbunken för att behålla jämn temperatur och fuktighet. Det är för övrigt därför det jäser sämre om man har öppet fönster eller annat drag i lägenheten när man skall baka. Läraren sa att om man använder en fuktad bakduk eller spänner över typ gladpack plast över bunken så jäser det mycket och fort, eftersom det ger en mer konstant värme och fuktighet i bunken. Det blir heller ingen skorpa på ovansidan av degen eftersom den inte torkar ut! Jag provade detta ifag och den typ av deg jag gjode brukar få jäsa ca 2 timmar och nu gick det på en halvtimme!! Det var med plast ovanpå och så la jag en handuk över så att den inte skulle flytta på sig för jag använde en plastbunke och den fäste plasten inte så bra på. Hade det varit en metallbytta så hade det räckt med plasten tror jag. Skall pröva med våt handuk nästa gång tror jag. Får se vilket som är bäst! Sonen målade tensoldater (warhammer) och tog med sådana till kompis för att spela. Mannen behövde hjälp med information till en uppgift vi har på en kurs vi läser tillsammans. Jag och storflickan letade på nätet efter och fann bra sida om Grönland. Där roade vi oss med att försöka lära oss några ord på inuitspråk vilket var väldigt svårt! Pröva själva här är sidan: www.wbur.org/special/dispatches/greenland/inuit/ Vi hittade också väldigt trevlig sida från Amerikanst framstående museum, Smithsonian tror jag det heter. Vi sökte egentligen information om vikingarna på Grönland och i Amerika och här fanns mycket av den varan. Rekomenderar starkt en titt på museets hemsida kring detta. Fint med bilder och röst inspelningar från sagor och legender. Väldigt trovärdigt och snyggt! http://www.mnh.si.edu/vikings/start.htmlLillan var svår med maten idag. Jobbigt men hon svälter ju inte så det får väl vara. Hon åt en halv smörgås till frukost, knappt någon lunch och bara en slev soppa till kvällen men dock efterätten (choklad pudding som dock jag inte vågade smaka på på grund av socker innehållet). På eftermiddagen gick vi allesamman till simhallen och det var skönt att vi kunde göra det för jag och min man hade just haft lite jobbigt. Han ville inte och höll på och vresade sig för han ville fortsätta sitta själv instängd i sin datorvrå men tillslut gav han med sig och följde med vilket var så trevligt. TÄnkte att försöka göra det till ett vardagligt nöje för då är det lättare att få med son och man som de vanemänniskor de är (aspergers syndrom). min man körde oss upp på grund av uselt väder. Vi överrumplades av hagelby precis när vi kom ut! vi lekte oc simmade i ca 1,5 timme och sedan bastade i i lugn och ro. Storflickan tycker att det är för varmt men gillar att hälla på vatten! Så hon står och hettar upp bastun medan jag och lillflickan sitter högst upp. Idag blev det lite av en tävling hur mycket v kladade av! Storflickan hälde på en skopa och frågade om vi orkade mer? Ja sa vi och hälllde på mer osv tillslut fick jag medge att det var väldigt varmt och att jag hellst såg att hon slutade och lillflickan sa barskt häll på mer jag vill ha mer varmt! Så jag fick se till att hon slutade hälla ändå för det blev rikigt hett! Efter bastun så bytte vi om och gick ut till fiket där alla barnen fick välja något. Min man och alla barnen ville ha glass. Jag drack en Pago, var väldigt törstig efter bastun!! Vi åkte hem och barnen tittade på bompa medan jag kokade pasta soppa med rotsaker och buljong som de fick äta med det nya brödet till. Sonen blev jättesur att det var morötter med! Vilket resulterade i att lillan inte heller ville ha men hon åt sitt tillslut ändå när hon glömt vad han sa och han åt en liten tallrik när han förstod att jag gjort chokladpudding till de somåt soppa! Stortjejen och min man tycket om soppan och åt två stora portioner var vilket var trevligt.Sedan nattade vi barnen och satte oss att plugga. Sen slank jag in här och på den vägen var det....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av familjedagar - 1 april 2007 23:30

Idag har jag och tjejerna varit ute hela dagen. Vi har röjt och gjortfint i trädgården. Tvättat och satt fram utemöblerna och haft roligt hela dagen tillsammans. Vi har njutit vackert väder och varandras sällskap. ...

Av familjedagar - 21 mars 2007 00:01

Har frossat i badprodukter på Lusch idag. Skulle köpa present till bekant i Stockholm som fått sin femte och sista lilla flicka nyligen. Köpte en stor kartong och fyllde med badbomber och andra badprodukter. Det blev mycket! Fyllde hela och fick ett ...

Av familjedagar - 17 mars 2007 19:39

Idag har det varit vårvindar friska för hela slanten! Det har blåst ordentligt. Vi körde sonen till en kompis som bor en bit bort och sedan lekte flickorna ute och lagade låtsas mat medan jag stekte pannkakor. Bjöd på pannkakor med, sylt, sallad, m...

Av familjedagar - 16 mars 2007 19:32

Idag arbetade jag tidigt och det var skönt att komma hem tidigt. Min pappa hämtade skolbarnen från skolan idag så jag kunde hämta lillan på förskolan i lugn och ro. Så gick vi och handlade lite hon och jag innan vi gick hem och tog fram grillspett oc...

Av familjedagar - 15 mars 2007 19:31

Idag och igår har jag jobbat och gått direkt till gymnastik. Sent hemma....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards